Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 2011

ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑ


ΣΚΟΠΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Ο γενικός στόχος του προγράμματος είναι οι μαθητές να διερευνήσουν και να κατανοήσουν τα επιτεύγματα της αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας σε διάφορους τομείς  της ανθρώπινης δραστηριότητας. Η αρχαία ελληνική τεχνολογία υπήρξε η απαρχή και η βάση για την ανάπτυξη των επιστημών της μηχανικής, των επικοινωνιών, της αρχιτεκτονικής, της ναυπηγικής, των αυτοματισμών και άλλων γνωστών και άγνωστων τομέων της επιστήμης και των τεχνών. Με βάση την παραπάνω λογική τα ερευνητικά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν είναι:

1. Ποιες οι εξελίξεις της τεχνολογίας, οι τομές και τα επιτεύγματα που άλλαξαν ριζικά τη ζωή των ανθρώπων σε όλα τα επίπεδα: στην παραγωγή, στην κατανάλωση τροφής, στην ένδυση, στις συνθήκες διαβίωσης , στην επιστήμη και τον πολιτισμό.
2. Ποιες οι θεαματικές περιοχές της Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας;
3. Ποιοι επιστημονικοί τομείς έχουν επηρεαστεί από την Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία έως τους νεώτερους χρόνους;
4. Ποιες οι μαρτυρίες για την ύπαρξη της Αρχαία Ελληνικής Τεχνολογίας;

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ 
Η επιλογή του θέματος πραγματοποιήθηκε για να φωτίσει μια βασικότατη πλευρά της ζωής των αρχαίων Ελλήνων, λιγότερο ίσως γνωστή από την αρχαία Ελληνική φιλοσοφία και θρησκεία ή τη στρατιωτική ιστορία των αρχαίων Ελλήνων. Ένας πολιτισμός όμως δεν προσπελαύνεται χωρίς την κατανόηση βασικών κοινωνικών φαινομένων όπως η Οικονομία και η Τεχνολογία που την στηρίζει.
Η Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία ως γνωστικό αντικείμενο δεν αναφέρεται συστηματικά σε πηγές και σχολικά εγχειρίδια με συνέπεια να μην διδάσκεται στα αντίστοιχα μαθήματα της Ιστορίας, των Αρχαίων Ελληνικών ή άλλων σχετικών μαθημάτων.
Το θέμα της ερευνητικής εργασίας συσχετίζεται με τα διδασκόμενα μαθήματα της Πληροφορικής, Μαθηματικά, Τεχνολογίας, Ιστορίας, Αρχαίων και Νέων Ελληνικών. Επίσης συνδέεται με μαθήματα του τομέα Γεωπονίας διότι μια σημαντική θεματική περιοχή που θα διερευνηθεί είναι η Αγροτική Τεχνολογία (Αγροτική Καλλιέργεια και παραγωγή ψωμιού, Καλλιέργεια αμπέλου – κρασιού, Παραγωγή Ελαιολάδου – Αρχαία Ελαιοτριβεία) και του τομέα Υγείας (Ιατρική).
Η εκπόνηση της ερευνητικής εργασίας με θέμα «Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία» επιφυλάσσει ενεργό ρόλο στους μαθητές. Έτσι  με την χρήση σύγχρονων εργαλείων εκπαιδευτικής τεχνολογίας (ιστολόγιο, εικονική τάξη, ψηφιακό κόμικς, παρουσιάσεων) οι μαθητές:
·         θα διερευνήσουν θεματικές περιοχής της αρχαίας τεχνολογίας συσχετίζοντας με τα σημερινά τεχνολογικά επιτεύγματα,
·         θα κατανοήσουν την σπουδαιότητα της Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας στην εξέλιξη του σύγχρονου κόσμου,
·         θα ανακαλύψουν πως σχετίζονται τεχνολογικές κατασκευές με ίδιες ή διαφορετικές τεχνολογικές περιοχές,
·         θα κατανοήσουν καλύτερα γεγονότα και ιστορικές περιόδους,
·         θα κατασκευάσουν εργαλεία σύγχρονης καταγραφής πληροφοριών σχετικές με το θέμα,
·         θα συστηματοποιήσουν πληροφορίες σε μορφή προσιτή για άλλους συμμαθητές τους.
·         Θα συμπληρώσουν γνώσεις σε άλλα επιστημονικά πεδία.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΕΘΟΔΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΘΕΙ  

Οι μαθητές θα εργαστούν συνεργατικά σε μικρές ομάδες των τεσσάρων ατόμων (συνεδρίες) καθώς και σε ολομέλεια. Επίσης θα συμμετέχουν σε διαφορετικά  εργαστήρια εκμάθησης και δημιουργίας παρουσιάσεων, ψηφιακών κόμικς, ηλεκτρονικών κειμένων, περιβάλλον ηλεκτρονικής τάξης και ιστολογίου.
Παράλληλα θα προγραμματιστούν προβολές (video), αναζήτηση στο διαδίκτυο, συστηματοποίηση υλικού (έντυπου και ψηφιακού)  καθώς και συγγραφή κειμένων.

Οι ενότητες τους προγράμματος είναι:
  • Αγροτική Τεχνολογία
  • Καθημερινός Βίος
  • Τέχνες
  • Επιστήμες
  • Εργαστηριακή Τεχνολογία
  • Τεχνολογία Θαλάσσης
  • Τεχνολογία Πολέμου
  • Μετρητικά Όργανα
  • Αυτοματοποιητική
  • Μηχανική
  • Τηλεπικοινωνίες
  • Τεχνικά Έργα
Κάθε μαθητής και ομάδα θα έχει παραδοτέα (ψηφιακά και έντυπα) καθώς και την ευθύνη κάποιας θεματικής περιοχής της εργασίας.

ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 
Στο τέλος του προγράμματος οι μαθητές θα έχουν κατακτήσει το θέμα μέσα από την ενασχόληση τους από την βιβλιογραφική έρευνα, το διαδίκτυο και άλλες ψηφιακές πηγές έχοντας την ικανότητα:

·         να απαριθμούν τις θεματικές περιοχές όπου έχει η αναπτυχθεί η Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία
·         να κατανοούν τα επιτεύγματα της Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας
·         να συσχετίζουν γεγονότα – επιτεύγματα - εποχές
Επίσης οι μαθητές θα έχουν κατακτήσει την χρήση και την λειτουργία εργαλείων εκπαιδευτικής τεχνολογίας (διαδίκτυο, ψηφιακό κόμικς, power point, κ.ά)

ΠΟΡΟΙ – ΥΛΙΚΑ – ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
Εργαστήριο Πληροφορικής (υπολογιστές και διαδίκτυο)
Video projector
Slides projector
Διαδραστικός πίνακας
Βίντεο

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Διαδίκτυο:
wwk.kathimerini.gr/kath/7days/1998/01/04011998.pdf  
Εκδόσεις:
Χ. Δ. Λάζος, Οι Τηλεπικοινωνίες των Αρχαίων Ελλήνων, Εκδόσεις Αιόλος.
Χ. Δ. Λάζος, Μηχανική και Τεχνολογίας στην Αρχαία Ελλάδα, Εκδόσεις Αιόλος.
Χ. Δ. Λάζος, Ο Υπολογιστής των Αντικυθήρων, Εκδόσεις, Αιόλος.
Χ. Δ. Λάζος, Η Περιπέτεια της Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας στην Ελλάδα, Αιόλος.
Χ. Δ. Λάζος, Υδραυλικά και Μηχανισμοί, Αιόλος.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου